Kontakt oss

Rørhåndtering med elektrisk presisjon

Jeg er veldig fornøyd med det nye hydraulikksystemet. Hvis jeg ønsker å flytte gaflene én millimeter, så flytter de seg én millimeter, det kaller jeg presisjon.” OLA LOWE, FØRER, HELÉNS RÖR

Løsningen Materialhåndtering

Navn:

Heléns Rör, EMEA

 

Total kapasitet

Heléns Rör laster og losser 80 000 tonn stål per år

Sted:

Halmstad, Sverige

 

Kalmar-maskiner

Fem elektriske Kalmar gaffeltrucker

 

 

 

 

 

Når man skal håndtere 12 meter lange stålrør må presisjonen være perfekt.

Oppgaven

Heléns produserer alle typer stålrør, lange, korte, tunge og lette. Rørlengden varierer fra en til 12 meter. Rørene er pakket i bunter som kan veie opptil 6 tonn hver. De transporteres fra produksjonen til lageret og lastes på bil for videre transport ut i verden. Heléns laster og losser mer enn 8600 biler per år. En stor del av deres produksjonen og lagerhold må holde et gitt fuktighetsnivå for å sikre perfekte forhold for stålet. Heléns ønsker å unngå bruk av dieseltrucker i disse områdene av hensyn til medarbeiderne som jobber der inne. For å redusere utslippene har Heléns brukt elektriske trucker fra Kalmar siden 1985.

Løsningen

Heléns har for øyeblikket fem elektriske Kalmar gaffeltrucker i drift. Våre 2014 testet Heléns Kalmars nyeste elektriske truck, ECG50-90. Heléns har brukt ECG55-6 til intern transports samt lasting og lossing av biler. Den nye elektriske gaffeltrucken er utstyrt med ergonomisk EGO-førerhytte.

"Det første jeg la merke til med gaffeltrucken var den gode oversikten og den rommelige førerhytten. Ved håndtering av lange rør er det viktig å ha god oversikt i alle retninger,” sier Ola Lowe, gaffeltruckfører.

Den nye elektriske gaffeltrucken gir energibesparelser på opptil 75 % sammenlignet med en tilsvarende dieseltruck. Hvis man i tillegg tar med de lavere vedlikeholdskostnadene, har man her å gjøre med en skikkelig kostnadseffektiv løsning.

Resultatet

Batterikapasiteten i ECG50-90 holder i massevis til et helt åttetimers skift. Den følsomme hydraulikken gjør at føreren kan navigere de lange rørene med høy presisjon. EGO-førerhytten byr på en lang rekke justeringsmuligheter for tilpassing av førermiljøet.

"Den justerbare førerkonsollen fungerer veldig bra, og jeg liker den nye utformingen av spakene. Jeg kan lett nå dem uten å måtte flytte på hånden," sier Ola Lowe. "Bruken av elektriske trucker har utvilsomt gjort arbeidsmiljøet bedre for medarbeiderne våre. Nå trenger de ikke å bekymre seg for eksos, og støynivået i fabrikken er også redusert."

"Jeg er veldig fornøyd med den nye maskinen. Det er virkelig store forbedringer i form av oversikt og manøvreringspresisjon sammenlignet med tidligere generasjon,” sier Ola Lowe.