Kontakt oss

HHLA, CTB, Tyskland

Vi valgte å samarbeide med Kalmar på grunn av deres kombinerte kunnskap som både kranleverandør og leverandør av integrerte systemer. Jens Hansen, Managing Director, Container Terminal Burchardkai (CTB)

Løsningen Containerterminaler

HHLA Container Terminal Burchardkai (CTB) er det største og eldste anlegget for containerhåndtering i havnen i Hamburg. De ble etablert i 1968, og terminalen håndterer nå en tredjedel av alle containerne som passer gjennom havnen. De har lange tradisjoner for innovasjoner ved Burchardkai: terminalen var den første til å ta i bruk portaltrucker. Som innovatør sørget terminalen for forlenget liv imøte med utfordringene i fraktindustrien.

Forlenget liv for HHLA Burchardkai

Den eldste og største containerterminalen i Hamburg beholder sin lederposisjon ved å doble kapasiteten uten å kreve mer plass.

Oppgaven

For å kunne opprettholde sin ledende posisjon stod CTB overfor utfordringen med å øke kapasiteten fra 2,6 m TEU-er til mer enn 5,2 m TEU-er. Med begrenset plass i terminalen, kunne veksten kun oppnås gjennom å øke stabletettheten. De stod foran et skifte som innebar å avvikle bruken av portaltrucker.

Fra 2002 til 2004 ble det gjennomført flere studier for den nye driften. Det nye konseptet ble introdusert trinnvis for å sikre at terminalen kunne være operativ under omleggingen. Nettopp av denne grunn la CTB stor vekt på leverandørens evne til å levere en integrert løsning.

Løsningen

I 2004 godkjente CTBs representantskap det nye driftskonseptet: automatiserte stablekraner (ASC-er).

ASC-ene gir høyere stabletetthet: hver av de 8 blokkene er 10 containere brede, 5 høye og 44 TEU-er (330 meter) i lange. Terminalen er unik i hele verden med sine tre kraner per blokk: sjøsiden og landsiden betjenes begge av en liten kran, med en tredje kran som kan passere over de små kranene mens den løfter en container.

De manuelle portaltruckene ble overhalt for å mate ASC-ene.

Resultatet

I 2013 oppnådde havnen i Hamburg en vekst på 6,2 prosent, hvor containerhåndtering utgjorde mesteparten av veksten. Enda viktigere var det at veksten og økt markedsandel for havnen i Hamburg var det stikk motsatte av det som skjedde i konkurrerende havner. Gjennom dette befestet Hamburg seg som Europas nest viktigste containerhavn.

"Gjennomstrømningstrenden i Hamburg havn er et godt signal for Hamburg og hele regionen. En vekst på 6,2 prosent er veldig imponerende, og det understreker den enorme effektiviteten ved havnen og hos logistikkfirmaene i Tysklands største universelle havn," sier Axel Mattern, medlem i markedsføringsstyret ved Hamburg havn, ved presentasjonen av 2013-tallene for godshåndteringen ved Hamburg havn.