Kontakt oss

Verdens mest avanserte RTG-kranautomatisering løfter effektiviteten til nye høyder i Norges største godshavn.

"Takket være disse innovative funksjonene vil våre RTG-førere være blant de mest effektive RTG-førerne i verden." Svein Olav Lunde, sjef for teknisk avdeling ved Oslo havn

Tilbud:

RTG-kraner

Mer enn 125 000 containere losses hvert år i Oslo havn i Norge. Sammen med en årlig gjennomstrømning på en million tonn med tørrlast, inkludert korn, sand, sement og salt, er volumene store – og vil snart bli enda større med Sjursøya containerterminal i Sørhavna hvor det planlegges å øke containergjennomstrømningen fra 210 000 til 450 000 TEU-er årlig.

Skriver RTG-historie

Oppgaven

Ettersom Oslo havn ligger i et svært tett befolket byområde var miljøhensyn en viktig faktor i evalueringsprosessen. Dessuten innebar ekspansjon i et tett befolket byområde en neste uoverkommelig utfordring: hvordan skulle havnen doble kapasiteten innen 2030 uten å øke trafikkstøyen, forurensningen og energiforbruket?

Løsningen

I et nøkkelferdig prosjekt skal Kalmar levere åtte revolusjonerende helelektriske, 50-tonns bro-
kraner på gummihjul (RTG-er), noe som vil gjøre Oslo havn til den første terminalen som tar i bruk en sofistikert kombinasjon av automatisk poisjoneringsteknologi og prosessautomatisering som er å oppdrive i dag. Havnen bestilte sine første RTG-er fra Kalmar i 2002 og var de første til å ta i bruk kabelmatede RTG-er.

"Oslo havn er stolte over å være den første terminalen som tar i bruk denne revolusjonerende teknologi i RTG-er og som gjøre driften vår mer bærekraftig, sikrer og raskere. Gjennom disse innovative funksjonene som Kalmar leverer, vil våre RTG-førere være blant verdens mest effektive RTG-førere," sier Svein Olav Lunde, sjef for teknisk avdeling ved Oslo havn.

Resultatet

"Halvautomatiske løsninger gir oss sto grad av fleksibilitet for fremtiden og gjør oss i stand til å løfte automatisering til nye høyder. Vi er også stolte over å være verdens mest plasseffektiv terminal," sier Lunde.

Gjennom å velge Kalmar Zero Emission RTG-er i stedet for diesel-elektriske RTG-er reduserer CO2-utslippet med over en million kilogram (>1 000 000 kg) per år for flåten med åtte RTG-er.