Kalmar har levert det automatiserte hjertet i DP World London Gateway

Det er helt avgjørende for oss å ha utstyr og et terminaldriftssystem som er fullt integrert og som gjør driften vår så effektiv som mulig. Andrew Bowen, Engineering Director, DP World London Gateway
Kalmars automatiseringsløsninger er hjertet i DP World London Gateway. Med en totalkapasitet årlig på 3,5 millioner TEU-er, satses det på automatisering for å oppnå optimal produktivitet og reduserte driftskostnader
Utfordringen var å utvikle en helt ny havn og logistikkpark med fokus på automatisering for å oppnå maksimal produktivitet, reduserte driftskostnader og samtidig være miljøvennlig. Foreløpig er det få havner i Storbritannia som kan betjene de nye større containerskipene. DP World bygger et anlegg som spesialiserer seg på å betjene de største fartøyene som benyttes i dag og inn i fremtiden
Kalmar leverte en nøkkelferdig løsning med 40 automatiserte stablekraner (ASC-er), automatisert truckhåndtering - som automatiserer terminalens drift på land - og 28 shuttlecarriers integrert i terminaldriftssystemet Navis N4 samt støttet av Kalmar reachstackers Terminaldriftssystemet Navis N4 styrer også overføringen av containere til og fra den tilstøtende logistikkparken, og kjører automatiserte prosesser i porten, opplagsplassen og ved togterminalen.
Dør-til-dør-automatiseringen man oppnår ved å integreres ASC-ene og skytteltruckene med Terminaldriftssystemet N4, gir ekstra stabletetthet og utvidelsesmuligheter for økte volumer i tillegg til påviselig trygghet, økonomi og sikkerhet. Produktiviteten er ytterligere økt gjennom at utstyret også kan benyttes ved sterk vind. Med satsing på utstyr med høy ytelse i kombinasjon med automatiserte systemer er havnen godt rustet til å ta imot 3,5 millioner TEU-er årlig når anlegget står ferdig.