Kontakt oss
Kontakt oss

Fremtiden er elektrisk

Elektrifisering innen tunge industrielle kjøretøy. Hvor står vi i dag og hva betyr det?

Sammendrag

Verden er i forandring, ikke bare digitalt; vi opplever en av de største mekaniske revolusjonene i moderne tid – med elektrisk kraft i front. Nye teknologiske fremskritt, økt global miljøbevissthet og strengere krav til industrielle utslipp i EU baner vei for en elektrisk transformasjon hvor elektriske motorer erstatter forbrenningsmotorer.

Innen kategorien tunge industrielle kjøretøy og utstyr er antallet batteri-/elektrisk drevne kjøretøy begrenset. Som et resultat overstiger behovet for batterielektriske løsninger dagens markedsforsyning. Ledende industriselskaper har identifisert elektrifisering av fossildrevne kjøretøyflåter som en nøkkel til å oppnå interne miljøkrav og møte strengere lovgivning.

I denne artikkelen dekker vi utfordringene, mulighetene og fremtiden for tyngre kjøretøy, sammen med hva som kreves av selskaper og samfunn i transformasjonen mot bærekraftige alternativer. De fleste studier, inkludert denne, viser at elektrifisering av tungt maskineri og utstyr har miljømessige fordeler samt produksjonsteknologi- og kraftfordeler.

 

  • Allerede i dag er det betydelige økonomiske fordeler for operatører når det gjelder total eierkostnad. Etter 2,5 år er elektriske lastebiler mer lønnsomme enn diesel. Dette skyldes hovedsakelig lavere strømkostnader, betydelig høyere energieffektivitet, lavere vedlikeholdskostnader og bedre målbarhet sammenlignet med diesel.

 

  • Elektrifisering av tunge industrielle kjøretøy er en enkel og kostnadseffektiv løsning for å møte EUs krav og fremtidige mål. EU har satt et mål om å oppnå netto null CO2-utslipp innen industrien innen 2050 – i tråd med Parisavtalen. Flere selskaper i Sverige som allerede har sluttet seg til, må vise betydelige resultater innen 2030. Interne transporter har spesielt vist seg effektive for å oppnå mellommål for 2024 og 2025.

 

  • Det ligger en stor utfordring foran bedrifter. Tilpasninger til elektrisk kraft, planlegging og opplæring er nødvendig. I flere tilfeller er det også interne kulturelle forskjeller som bremser overgangen. Klare og sterke meldinger på tvers av hele organisasjonen bidrar til suksess i selskaper i forkant.

Denne studien illustrerer de nevnte fordelene, utfordringene og presset med å starte overgangen i dag.

 

Trucks270122.jpg

 

Hva er en tung elektrisk truck?

Denne artikkelen dekker segmentet for tunge lastebiler, definert som lastebiler og kjøretøy som kan løfte over 9 tonn.

Tunge lastebiler spiller en sentral rolle i intern logistikk, spesielt i stål-, skogs-, gruve- og havneindustriene.

 

Bakgrunn

Selv om lettere lastebilsegmenter hovedsakelig tilbyr elektriske kjøretøy i dag, er dette en relativt ny forekomst i det tunge segmentet – men dette er i endring. Vi står på randen av en betydelig skift knyttet til elektrifisering. De siste to årene har Kalmar sett en salgsøkning på 58 % og en økning på 570 % siden 2016.

Teknologiske fremskritt har ført til at fordelene med elektriske kjøretøy veier opp for den lavere kjøpsprisen av dieselmotorer – spesielt når det gjelder total eierkostnad (TCO). I dag har de eldste elektriske lastebilene i det tyngre segmentet reist 53 794 km (33 367 miles) og vært i drift i rundt 10 000 timer, på linje med mange av de eldre elektriske bilene på gatene våre. Så selv om teknologien er ny, er det godt dokumentert statistikk om bruk og drift.

en_Capture1.PNG

 

Etterspørsel

Tung industri og skipsfart utgjør 41% av verdens BNP. Produksjon av stål, plast, ammoniakk og sement slipper ut omtrent 500 millioner tonn CO2 per år, noe som utgjør 20% av verdens globale utslipp. Disse utslippene har lenge blitt ansett som utilgjengelige, men selskaper og industrier anerkjenner utviklingen av tunge elektriske kjøretøy som nøkkelen til å møte EUs klimamål og fremtidig lovgivning.

500M_1000x1000_ENG.gif20Co2_1000x1000_ENG.gif33C02_1000x1000_ENG.gif

Hos mange store industrielle selskaper i Nord-Europa har miljøspørsmålet skiftet fra visjoner og CSR-mål til mer konkrete KPI-er med tilknyttede tidsrammer for implementering. Som en del av denne utviklingen har behovet for fossilfrie alternativer for intern transport, logistikkjeder og verkstedkjøretøy økt eksponentielt.

Utover miljønødvendigheten er det stort potensial for selskaper i forkant av den elektriske overgangen til å høste fordeler som økt produktivitet, målbarhet, økonomiske besparelser og sikkerhet.

 

287_1000x1500_ENG.gif en_C2.PNG
en_C1.PNG

 

Karakteristikker

Sammenlignet med diesel-drevne kjøretøy har elektriske kjøretøy færre komponenter, noe som betyr mindre vedlikehold. Når det gjelder ytelse, er det ingen vesentlige forskjeller fra diesel-drevne lastebiler. Det er imidlertid flere fordeler med elektriske kjøretøy som vi vil adressere i neste kapittel.

 

 

Capture4.PNG  

Driftsfordeler

Å bevege seg raskt og lydløst i et avgassfritt miljø gir en overlegen opplevelse sammenlignet med en støyende kabin, men hva betyr det å gå over til elektrisk for produktiviteten? Ifølge Johan Granström (ABB) vil forbedrede arbeidsmiljøer (spesielt for innendørs operasjoner og gruveindustrien) drive utviklingen mot elektrisitet i tungindustrien.

 

Quote.PNG

In the cases we have looked at where a transition to electricity has taken place, CO2 has of course decreased, but productivity has increased so much that the competitive advantage cannot be overlooked. For instance, ABB participated in a pilot project in the Aitik mine on electrification of mining trucks. The results showed that Boliden reduced their emission with 80% on the distance covered, at the same time, the speed could be increased from 15 to 30 km/hr. This is proof that electrification not just a competitive advantage but a must.

Johan Granström, Market Segment Lead Smart Cities, ABB

 

en_Capture4.PNG

 

 

en_mythCapture1.PNG

 

Med optimalisert bruk betyr overgangen til elektrisitet reduserte kostnader og avfall, økt konkurranseevne, og evnen til å møte krav fra kunder med ambisiøse miljømål. Synlige maskiner på arbeidsplassen sender også et sterkt budskap til den interne organisasjonen, i tråd med miljømål og visjoner.

Bevis på handling kan også være avgjørende for å sikre fremtidige investeringer. For eksempel kunngjorde verdens største kapitalforvalter, BlackRock, til sine porteføljeselskaper at de ville stemme mot bedriftsledere som ikke investerer i å redusere CO2-utslipp.

Sporbarhet og målbarhet er avgjørende verktøy for å møte lovgivning. De gir også bevis til investorer som krever overholdelse av miljømål.

 

en_Capture5.PNG

 

Vi har samlet noen direkte fordeler knyttet til operasjoner:

 

Sikkerhet

Kombinasjonen av enkel manøvrering, stillhet og klar sikt betyr generelt en tryggere kjøreopplevelse. Dagens elektriske lastebiler har også andre fordeler som justerbare bremser, tryggere kjøremoduser som kan redusere energiforbruk, og automatisk fartskontroll med hjelp av geofencing.

 

Arbeidsmiljø

Stille maskiner med mindre vibrasjon påvirker velvære og motivasjon til den grad at flere studier tilskriver økt produktivitet til denne faktoren. For selskaper som opererer i tettbefolkede områder, kan de stille maskinene håndtere flere skift ettersom motorlyder og støy er mindre forstyrrende. Også for bedrifter med sensitive varer, er denne fordelen betydelig.

 

Økonomi

Lavere pris på elektrisitet og høyere energieffektivitet, samt synkende batteripriser bidrar til økonomiske fordeler. Færre komponenter betyr mindre vedlikehold, deler som må skiftes ut, og redusert lagringsbehov i maskinens levetid.

Å eliminere behovet for å skifte starter-motor, turbo, eller drivstoffilter betyr besparelser i service og vedlikehold på opptil 50%. Videre kan energiforbruket i drift kontrolleres mer nøyaktig, noe som fører til ytterligere besparelser. (Les mer under Produktivitet)

Quote.PNG

When we started developing our electric portfolio, we looked primarily at customer value from a holistic perspective where we focused on increasing productivity and optimising the life cycle costs. The combination of improved technology, the increased interest in reducing CO2 emissions, and the potential to be able to quickly and drastically reduce CO2 emissions is now driving the transition to electric trucks forward at an ever faster pace.

Alf Gunnar Karlgren, Vice President, Counterbalanced Container Handler Division, Kalmar

 

Quote.PNG

We are approaching the point where transitioning will be based on finances. When it comes to passenger cars, the breaking point is very close to the total cost. Driving an electric vehicle is already cheaper than diesel if you drive a lot.The same applies to heavy machinery. Regardless of culture, finance, and to some extent, the work environment will be deciding factors.

Björn Nilsson, Electrical Engineer, Umeå Energi.

 

Målbarhet

Dagens elektriske lastebiler tilbyr en mulighet til å måle ytelsen til enkelte maskiner så vel som hele flåten. Flere studier viser at dette vil bli stadig viktigere på flere nivåer, men primært betyr investeringer i digitalisering å sikre den passende maskinen for behovet. Dette innebærer å trekke ut statistikk, måle effektivitet knyttet til energiforbruk, og strategisk møte effekttopper i produksjonen.

Quote.PNG

Digitalisation is an important asset that we have invested in previous years. It gives us a good understanding of how different machines work and how they are used in terms of performance, fuel consumption, etc. We can use that information to calculate the best-case scenario for our customers. For example–how to charge in the best way, which machines to start with when switching to electricity, etc. Data is essential to design the right solution for the customer, especially in this transformation.

Alf Gunnar Karlgren, Vice President, Counterbalanced Container Handler Division, Kalmar

 

Produktivitet

Enklere håndtering og rask akselerasjon betyr kortere driftssykluser som kan gi tidsbesparelser og økt produktivitet. Med lengre serviceintervaller og forbedrede diagnostiske systemer vil også maskinens tilgjengelighet øke sammenlignet med diesel.

 

Levering

Leveringstider på nye maskiner har redusert takket være ny produksjonsteknologi. Den nyere maskinenes modularitet, optimalisering, standardisering, og færre komponenter har redusert kompleksiteten til elektriske lastebiler. Det er både operasjonelle og økonomiske fordeler med å bestille maskiner så nær oppstart av arbeidet som mulig, inkludert større frihet til å konfigurere etter behov, noe som fører til mer effektiv bruk og bedre logistikk.

 

 

Capture7.PNG  

Quote.PNG

We have focused on improving sustainability, increasing safety for both clients and our staff, while at the same time improving our customers' productivity. Three areas that have previously been in opposition.

Martin Hall, Country Director, Sweden, Kalmar

 

 

 

Capture8.PNG  

Batterier og batteriteknologi

 

Dagens marked

Batterier er nødvendige for å balansere strømflyten av elektrisitet i de kommende årene. Ettersom andelen variable energikilder som vind og sol øker, øker også behovet for lagring. Det anslås at batterier vil stå for omtrent halvparten av elektrisk energilagring allerede så tidlig som 2030. Under pandemien har produksjonen av elektriske kjøretøy lagt press på kritiske mineraler, noe som har ført til økte priser på litium og kobber. Komplementære teknologier er under utvikling for å adressere dette og andre utfordringer knyttet til produksjon og arbeidsforhold. Ettersom batteripriser faller, øker også tilgjengeligheten, noe som intensiverer den generelle takten på elektrifiseringen.

Her er en generell oppsummering av dagens teknologier:

Capture10.PNG  

Bly-syre

Blybaserte batterier har lenge vært standard i oppladbare batterier ettersom litium-ion-batterier ikke kom på markedet før 2019.

Selv om kraften i forhold til vekt og størrelse er mindre, finnes det en eksisterende infrastruktur med resirkuleringsmuligheter. Om lag 90% av bly-syre-batteriene i Europa i dag blir resirkulert.

Natrium-ion

Flere selskaper utforsker nå natrium-ion-teknologi. Basert på jern i stedet for sjeldnere metaller, er prisen opptil 30 ganger lavere enn litium-ion. Batteriene kan håndtere et bredt temperaturområde, tåle mer lading/utlading før kapasiteten forverres, og lade raskere enn litium-ion. Ulempen i dag er energitettheten, som er bedre enn bly-syre, men dårligere enn litium-ion.

Kommersialisering forventes i 2023, med batterier som lader til 80% kapasitet på 15 minutter.

 

Faststoffbatterier

Batterier med faste i stedet for flytende elektrolytter forventes å gi nye muligheter med hensyn til lading og rekkevidde. Deres høye energitetthet gjør batteriene mindre og lettere, og mangelen på brannfarlige og miljøskadelige elektrolytter gjør dem tryggere. I personbilsektoren investerer Toyota, Nissan, Hyundai, Honda, Volkswagen, BMW Group, Ford med flere, i denne teknologien med småskalaeksempler som forventes i løpet av de neste årene. Temperaturvariasjoner, kraft og pris er noen av de største utfordringene for denne teknologien. I dag koster en celle tusenvis av euro, med applikasjoner (utelukkende lette personbiler) som krever 800-1 000 celler per bil.

 

Li-ion-batterier

Etterspørselen etter Li-ion-batterier har økt kraftig de siste årene. Mens blybaserte batterier er egnet for startbatterier i kjøretøy, har litium-ion dominert markedene for bærbare elektronikk og mindre elektriske kjøretøy. I dag kan opptil 80 % av batteriet resirkuleres, men resirkuleringssystemer er ennå ikke kommersialisert. Ettersom de første li-ion-drevne elektriske bilene nærmer seg slutten av sin levetid, øker presset for resirkuleringsløsninger. I drift er det flere fordeler med Li-ion-batterier sammenlignet med bly-syre-batterier:

  • Raskere ladetider.   
  • Evnen til at samme batteri kan fungere hele dagen gjennom intervallading.   
  • Mindre vedlikehold og infrastruktur.

 

Flowbatterier

Flowbatterier er stasjonære batterier med energi lagret inne i elektrolytten, utenfor selve cellen - som et brenselcelle. Dette gjør dem optimale for lagring av overskuddsenergi fra kilder som sol og vind. Elektrolytten der energien lagres kan være vannbasert, noe som gjør batteriene trygge samtidig som de senker energitettheten. I dag er de dyrere enn litium, men har lengre levetid, og prisene forventes å falle ettersom teknologien forbedres.

Flowbatterier er en kompleks teknologi med ulempen at noen typer inneholder vanadium, et sjeldent og dyrt metall. Ladetiden er lengre med lav tetthet, noe som betyr at dagens batterier er stasjonære og uegnet for kjøretøy.

.

 

Hydrogen

Hydrogenteknologi produserer elektrisitet i en brenselcelle med en tilførsel av hydrogen. Fordelen er at det ikke belaster strømnettet og bruker en lignende infrastruktur for påfylling som biler bruker med bensin i dag. De første kjøretøyene er allerede i drift, og teknologien anses som et nødvendig supplement til andre løsninger i overgangen til et samfunn med mer fornybar energi. Hydrogen anses som en løsning primært for tunge lastebiler og transportfartøy.

Dagens hydrogensystem betyr et mer komplekst system med høyere investeringskostnader enn rene batteriløsninger. Også, for å være helt klimanøytral, må hydrogengassen produseres uten karbondioksid.

en_mythCapture2.PNG

 

Hvilken teknologi vinner?

Det er stor utvikling innen batteriteknologi, og de fleste eksperter er enige om at det ikke er et problem at en bestemt teknologi vil dominere i fremtiden.

De mest vanlige batteriteknologiene for tungt maskineri har forskjellige egenskaper tilpasset bruken, og dette vil vi fortsette å se i fremtiden. Med riktig batteriløsning for formålet er det elektriske kjøretøyet optimalisert for sin bruk.

“Our electric reach stackers are designed to be equivalent to or better than diesel  machines. We offer our customers the opportunity to choose from batteries of different sizes to optimise the machine for their exact need, which can differ greatly between a customer who drives three shifts and a customer who drives one shift or for a few hours a day. Through data, analysis, and simulations, and working with the customer, we find the perfect solution in terms of battery size and charging equipment.”

Alf Gunnar Karlgren, Vice President, Counterbalanced Container Handler Division, Kalmar

Utviklingen av batteriteknologi vil spille en viktig rolle i elektrisk transformasjon. Optimalisert produksjon, transport og kapasitet er avgjørende for et fremtidig samfunn med netto null CO2-utslipp. Kjøretøyprodusenter må være lydhøre overfor utviklingen og forberede seg ved å skape modulære løsninger som gir rom for fremtidige endringer.

“Through a modular solution, we prepare our machines for adaptation to future  technology.”

Stefan Hultqvist, Vice President FLT, Kalmar

Vi vet med sikkerhet at diesel ikke vil være et alternativ i fremtiden. Med den raske utviklingen i batteriteknologi forventes transformasjonen å akselerere de neste årene, og vi vil se flere aktører i markedet.

 

Capture9.PNG  

Quote.PNG

All technologies are needed. In vehicles, we see companies choosing slightly different paths; the only thing we know for sure is that fossil fuel will be phased out.

Elin Svanström, Process Leader, Electrification Hub

 

 

Capture11.PNG  

Hva betyr transformasjonen?

 

 

Det starter i dag

Selv om det er utfordringer og hindringer, skjer transformasjonen, noe som betyr at vi nå står overfor betydelige endringer. Hvordan vil bedrifter bli påvirket av en overgang til elektrisitet? Hva betyr det for infrastruktur, operasjoner, strømpriser, arbeidsstrukturer og markedet generelt?

Sveriges energiminister Anders Ygeman har startet arbeidet med den nasjonale elektrifiseringsstrategien, som vil være på plass innen utgangen av 2021.

”We are facing the next generation of electrification. With our electrification strategy, we are taking a holistic approach to a fast, smart, and socio-economically efficient electrification.”

Anders Ygeman, Sweden’s Minister of Energy, 2021

I takt med fallende batteripriser og optimaliserte operasjoner, er vi vitne til en transformasjon mot elektriske kjøretøy. Mens elektrifisering innen personbilmarkedet skjer foran øynene våre, er transformasjonen i tungindustrien mindre tydelig – men vi vet at den skjer.

en_Capture10.PNG

 

Strømforsyning

Energisektoren har sett rask utvikling de siste 5 til 10 årene innen fornybar energi. Denne fremgangen betyr at de nye teknologiene vil være billigere å utvikle enn kull og gass. Havvindkraft er en raskt voksende teknologi som snart vil konkurrere med solenergi og landbaserte vindturbiner når det gjelder pris. Grønt hydrogen har også nådd storskala produksjon, og på lang sikt kan det også konkurrere prismessig med tradisjonelt produsert gass. I tillegg forutsier noen studier at fornybar energi vil øke fra dagens 25 % til omtrent 40 % av all globalt produsert elektrisitet i 2030. En viktig innsikt er at utenfor Sverige er energiforbruket fortsatt avhengig av kull og gass, så de globale fordelene med elektriske kjøretøy vil øke enda mer med utviklingen av grønn elektrisitet.

en_mythCapture3.PNG

 

Meninger og Lovgivning

Intern kultur og kommunikasjon i bedrifter og organisasjoner er begge fundamentale for å øke bærekraften. Bedrifter ser viktigheten av å motivere ansatte, beholde kunder og tiltrekke seg nye ferdigheter gjennom transparent bærekraftsarbeid. Offentlig mening driver lovgivningen mot strengere krav, noe som akselererer elektrifiseringen. Skattelettelser for de selskapene som overholder, og strengere straffer for de som ikke gjør det, som myndighetspålagte nedstengninger, vil være avgjørende faktorer for en bedrifts fremtidige suksess og overlevelse. Miljøforpliktelser og initiativer som følge av økt informasjon og utdanning skaper også samfunnsmessig press på bedrifter.

 

Helhetlig Perspektiv

Hvordan vil elektrifisering påvirke industrien generelt? På lang sikt dreier det seg om omstrukturering av kjøretøyflåten og optimalisering av typen og antallet kjøretøy for de nødvendige oppgavene for å redusere strømforbruket. Enten det er brun eller grønn energi, er det en begrenset ressurs som vi må bruke klokt.

 

Quote.PNG

We know our machines best of all, and that is a service we can offer our customers. With knowledge and insight into how the machines work, we can teach better handling and service to maximise the benefits with fewer vehicles.

Claudio Strobl, Senior Vice President, Operations, Kalmar

 

Å redusere produksjonen til færre deler som veier mindre betyr åpenbart reduserte CO2-utslipp og kan også bety økonomiske besparelser. Kortere leveringstider i produksjonen gir også bedre optimaliserte maskiner basert på formål, noe som fører til mindre energisvinn.

 

Fremtidens Ferdigheter

Transformasjonen sammen med digitalisering betyr betydelige endringer i nødvendige oppgaver og ferdigheter. Ettersom funksjoner i økende grad automatiseres, forventes tiden for repetitivt manuelt arbeid å reduseres fra 48% i 2019 til 35% i 2030.

Ifølge en studie oppgir 50% av leverandørene undersøkt av Deloitte og Manufacturing Institute at de har startet automatiseringsprosjekter. Ferdigheter som programmering, dataanalyse, kritisk tenkning og digital kompetanse forventes å være etterspurt.

Quote.PNG

A fast-moving development and an important factor for companies preparing for change is staff training company wide. Retraining is needed for staff to install electric power lines in all their equipment. Also, it is vital to ensure the entire organisation understands the change happening. An estimated 800,000 people will need to be re-educated in Europe over the next four years.

Johan Söderbom, Thematic Leader Smart grid & Storage, InnoEnergy

 

Nåværende trender som nedgangen i batteripriser, produktutvikling i elektrisitetssektoren og økonomiske og produksjonsinsentiver indikerer en akselerasjon av denne transformasjonen. I denne rapporten har alle intervjuobjektene understreket viktigheten av å forberede seg på et teknologiskifte. Kostnaden for ikke å gjøre det vil sannsynligvis være bratt, og bedrifter kan risikere hele sin fremtid. Det er fortsatt tid, men igangsetting av overgangen til elektrisitet bør skje i dag for å unngå betydelige utfordringer i fremtiden. Det neste kapitlet inneholder data som kaster lys over fenomenet og indikerer hvor vi er på vei.

 

Transformasjonen i Tall

 

en_Capture11.PNG

...For Toppledelsen

 

50VD_1000x1000_ENG.gif78SDG_1000x1000_ENG.gif87SDG_1000x1000_ENG.gif

Quote.PNG

We set the target of an all-electric portfolio a couple years ago. At the time, the response was mediocre but over the past year we have seen a major attitude shift within companies and organisations. Today, companies as well as legislators are on board, developing environmental programs and regulations for CO2 emissions. This has meant not only increased interest in our electric products, but also in our other ECO diesel products. It is very gratifying to see an entire industry gather strength to  reduce its climate impact, and also great that we as a company can be a part of, and contribute to progress in this journey.

Alf Gunnar Karlgren, Vice President, Counterbalanced Container Handler Division, Kalmar

 

...For Ferdighetsutvikling

 

Quote.PNG

We have invested in comprehensive training programs for our service technicians in, for example, high voltage, in order to upscale our own capabilities. We see a lack of safety standards for high voltage solutions today and therefore set our own standards to be able to support customers.

Lasse Eriksson, Vice President Technology, Kalmar

85KOMPETENS_1000x1500_ENG.gif500_1000x1500_ENG.gif47TEKNIK_1000x1500_ENG.gif

 

...For Infrastrukturen

 

Capture18.PNG  

 

Fornybar energi vil øke fra dagens 25% til omtrent 40% innen 2030.

Quote.PNG

Infrastructure can sometimes be a concern, but it has never been a significant obstacle in the electric car sector.* There are many indications that the transition for the industry will not be significantly different. If you compare the energy consumption of heavy machinery for driving, it does not differ significantly from passenger cars

Lasse Eriksson, Vice President Technology, Kalmar

 

*I Sverige utgjorde elektrisitet og hybridløsninger 50% av nye bilsalg i september 2021.

BAN_1000x1500_ENG.gif4M_1000x1500_ENG2.gif

 

...For Industrien

20INITIATIV_1000x1500_ENG.gif5CO2_1000x1500_ENG.gif

 

Capture22.PNG  

Quote.PNG

Electrification is logical in many ways, and heavy machinery is particularly suitable. They operate in a limited area and never need to be far from a charging station. In terms of energy, there are opportunities in terms of reuse. Looking at automation, it is  often easier to automate an electric vehicle than a diesel-powered one.

Christer Karlsson, Research & Business Developer, RISE

 

 

Capture21.PNG  

Hvordan Bedrifter Må Tilpasse Seg

 

Bedrifter i dag står overfor en av de mest betydelige endringene i moderne historie. Det som begynte med digitalisering har utviklet seg til elektrifisering, etterfulgt av automatisering. I tillegg til økonomiske insentiver er bærekraft en drivkraft.

Det handler ikke bare om miljøansvar, men også om en konkurransefordel i teknologi som gir oss tilkoblede og fossilefrie kjøretøyflåter, økt målbarhet og effektivitet. Å være i samsvar blir ikke bare en oppskrift på suksess, men et spørsmål om overlevelse.

Å ligge foran lovgivningen og forutse muligheter er essensielle faktorer for å sikre langsiktig overlevelse og lønnsomhet. Flere studier indikerer at det fortsatt er tid, men tidsrammen er smal, og bedrifter må handle nå for å sikre sin posisjon i fremtiden. Intern transport kan være et godt utgangspunkt på veien mot netto nullutslipp da de har en betydelig effekt.

Fremtidig lovgivning, aksjonærer og investorer driver etterspørselen etter ansvarlighet når det gjelder miljøpåvirkning. Å kunne måle fremgang og følge opp er avgjørende. For flere selskaper betyr en endring økte muligheter for å ta investeringer fra selskaper som i dag krever rapportering i tråd med evidensbaserte mål.

”We will solve this. We have no alternative. It is a matter of rolling up your sleeves and doing it. The pressure from investors and institutions will not subside. Everyone needs to change and secure their business for the future to survive.”

Elin Svanström, Process Leader, Electrification Hub

Hovedutfordringen er å utruste virksomheten din for overgangen, gjennom klare visjoner, formål og mål. Det handler om å proaktivt vurdere infrastrukturer for elektrisitet, møte strengere lovgivning og høyere krav fra interessenter, kunder, aksjonærer og svare på offentlig mening.

 

 

Quote.PNG

Rising electricity prices might make it unsustainable to charge 50 vehicles at the same time without spreading the charges strategically, developing solutions to reduce power peaks through storage, building microgrids between vehicles and other electric installations with storage capacity. It will be an advantage for both energy companies, whose networks will be relieved, and for customers saving on costs during energy peaks.

Christian Skanderby, Project Manager Strategy & Development, Umeå Energi AB

 

Kulturskifte innen Organisasjoner

Flere studier indikerer en forskjell mellom ledelsesbeslutninger og hva som skjer på gulvet.

Vi ser viktigheten av å kommunisere klare bærekraftsmål både internt og eksternt, i samsvar med andre forretningsmål, som et avgjørende element for å drive horisontal endring innen organisasjoner.

 

Quote.PNG

When it comes to sustainability issues, we need to address both the heart and brain. Usually, you have an intro through the heart. The company's core values and the feeling of contributing to a higher purpose should not be underestimated.

Claudio Strobl, Senior Vice President Operations, Kalmar

 

Avdelinger som produksjon, logistikk, HR og utvikling må sette mellomliggende mål sammen og ta beslutninger knyttet til bærekraftsmålene. Alle må forstå formålet og viktigheten av sin rolle for å oppnå resultater.

 

Tilpasning til Endring

En samarbeidskultur er et konsept vi ofte hører om. Det betyr en interaksjon mellom interne avdelinger, leverandører og kunder for å fastslå behov og skape langsiktige løsninger. Samarbeid blir en naturlig del av arbeidet, og metodikken gjør det enkelt for ansatte å bidra, handle og arbeide mot felles mål.

 

Quote.PNG

The electric transition is an investment for the future, and it needs to be part of the long-term plan. We have a responsibility to help our customers find the right solution through digitalisation so that the investment pays off.

Lasse Eriksson, Vice President Technology, Kalmar

 

På operasjonelt nivå trenger sjåfører opplæring i å håndtere kjøretøy for å optimalisere effektiviteten, minimere strømforbruket, tilpasse ladninger i henhold til skift og variable strømpriser. For innkjøpere og avdelingsledere i selskaper, er det nødvendig å planlegge for tilpasning av infrastruktur, organisasjon og produksjon. På ledelsesnivå i selskapet er samarbeid med leverandører og kunder avgjørende for å drive utviklingen fremover.

 

Quote.PNG

… This issue often lies alongside the core business. In those cases, the potential future effect has not fully been recognised – thinking hasn't gone far enough. But we see a shift in sustainability issues. Previously, the sustainability manager pulled the strings; the issue has now moved to operations managers and management.

Christian Skanderby, Project Manager Strategy & Development, Umeå Energi AB

 

en_mythCapture4.PNG

 

Ta Ansvar Utover Driften

Som tidligere nevnt, er det behov for å gjennomgå verdikjeder og arbeide for transparens fra et kommunikasjonsperspektiv og som en økonomisk nødvendighet. Det vil være nødvendig å forstå, for eksempel, hvordan mangel på ressurser kan påvirke virksomheten, både eksternt og internt.

Stål utgjør majoriteten av Cargotecs CO2-fotavtrykk - omtrent 1/3 av de totale utslippene. Derfor har Cargotec startet et samarbeid med SSAB for å produsere fossilfritt stål, noe som vil ha en betydelig effekt på CO2-utslippene og veien til en nøytral verdikjede - noe som betyr en langsiktig plan for å møte fremtidig økning i etterspørsel etter stål.

 

Quote.PNG

Understanding and taking responsibility as a company means working on both a large and small scale. In Poland we work with alternative green energy sources in our factory, and we have trained and collaborated with municipalities and authorities to implement our vision. Sometimes companies need to go ahead and lead the way. By the time the others understand, it might be too late

Claudio Strobl, Kalmar Global AB

 

Elin Svanström ved Elektrifiseringshuben ser samarbeid innen verdikjeden som en nylig positiv trend innen selskaper som driver og akselererer elektrifisering generelt.

 

Quote.PNG

Companies sometimes need to step outside their core business and collaborate with their competitors to overcome barriers. It's nice to see real collaboration within the value chain.

Elin Svanström, Process Leader, Electrification Hub

 

Daimler og Volvo har et samarbeid kalt cell-centric for å redusere karbondioksidutslipp fra tungtransport. Planen er å ha fullskala produksjon av brenselceller i drift innen 2025, og sammen vil de legge press på EU for å etablere flere hydrogenstasjoner i Europa.

Scania og VW har investert flere millioner i samarbeid med Northvolt for å fremme utviklingen av battericeller optimalisert for tunge kjøretøy.

Calle Lagercrantz, grunnleggeren av H2Steel og Northvolt, forklarer betydningen av langsiktig og samarbeidsorientert tenkning i Ny Tekniks podcast. Reindustrialisering krever store investeringer for å kunne finansiere og finne de riktige produktene som kundene ønsker.

Quote.PNG

I strongly believe in value chain transparency: to openly disclose and enable customers to feel secure with the value chains that are put together. In all dimensions, CO2, but also costs. Customers are interested in being involved in developing value chains–with longterm agreements. Then they can, in turn, build and optimize value chains for their products.

Carl-Erik Lagerkrantz, Chairman of the Board, Northvolt, Polarium, H2 Greensteel

 

Mens fremtiden kan føles usikker, betyr det også muligheter for selskaper som forbereder seg, tilpasser seg i tide og jobber proaktivt. Vi ser også internt kulturarbeid og bygging av sterke kjerneverdier i organisasjoner som et viktig grunnlag. Å se fremover og forstå hvor verden er på vei og hvordan det påvirker ens kjernevirksomhet driver flere selskaper til å arbeide mer proaktivt for å påvirke infrastruktur, ressurstilgjengelighet og arbeidsstokk.

 

Capture23.PNG  

Quote.PNG

We notice that customers many times need a validation process - a customer who requests solutions to invest. But sometimes you need to take risks and dare to be brave to show the end customer where you are going.

Andrew Machirant, Business Development Officer, InnoEnergy

 

Capture24.PNG  

Hva er fremtiden? Visjon 2030

 

Deling er omsorg

Som tidligere nevnt, vil energilagring spille en stor rolle i å møte de økte elektrisitetsbehovene i fremtiden. Vårt energinettverk trenger å utvide seg i raskere tempo ettersom elektrifisering tar av. Havner, store industrielle anlegg og arbeidsplasser kan få en stadig viktigere samfunnsmessig funksjon som energiknutepunkter, med lagring som forsyner samfunnet med elektrisitet. Batteridepoter, både stasjonære og i kjøretøy, kan flate ut brukerkurven, noe som betyr at bedrifter kan dempe energitopper – og holde elektrisitetskostnadene nede.

 

Fokus på havner

Spesielle knutepunkter som havner kan bli strategiske, sentrale steder for å ta hånd om lokale behov. Når bedrifter begynner å vurdere verdikjeden sin og fotavtrykket fra leveransene og eksportene deres, står disse fokuspunktene sentralt.

”The first step for companies is to review their emissions; the next step will be to look at the entire value chain, where, for example, the logistics chain must be included. Of course, the port plays an important role as a logistics hub, but also has the potential to play a new role in the development of society, as well as finding new revenue streams, by also becoming energy hubs.” 

Johan Granström, Market Segment Lead Smart Cities, ABB

 

Ledetider for ny teknologi

Vi beveger oss mot kortere bestillingstider, noe som vil revolusjonere industrien på flere måter.

Vi ser viktigheten av kortere leveringstider i produksjonen, noe som gir bedre optimaliserte maskiner basert på formål. Jo nærmere leveringen skjer til arbeidet som må gjøres, desto raskere kan kunden begynne justeringer og møte umiddelbare behov og spesifikke formål. Dette gjør det også mulig å implementere ny teknologi raskere.

Smidig teknologi

Fremtiden er modulær: Når det gjelder energi- og lagringsteknologier, er flere alternativer i ulike utviklings- og lanseringsfaser. Vi ser en konsolidering av teknologi der produkter tilpasser seg for fremtidig teknologi og løsninger. Mest sannsynlig vil ikke fremtiden dominers av en spesiell teknologi, men vi vil se parallelle initiativer startet og avviklet i raskere tempo enn før.

”Software plays an increasingly important role in all new solutions. Connectivity allows for improving and upgrading the functionality of solutions effectively. This is one of the benefits of new technologies and crucial for products with a relatively long lifetime.”

Lasse Eriksson, Vice President Technology, Kalmar

 

Automatisering

Hva betyr automatisering og robotikk for fremtiden til tungt maskineri? Fra produksjon 4.0* til selvkjørende kjøretøy - automatisering skjer i dag. Transformasjonen fra bemannede dieselmotorer til automatiserte elektriske løsninger medfører mange fordeler, som utvikling innen sikkerhet, bærekraft og produktivitet.

Kunders og myndigheters krav om gjennomsiktighet i verdikjeden skaper en ekstra rolle for digitalisering og automatisering. Vi vil se et behov for gjennomsiktighet og sporbarhet i energisystemer, der blokkjedeteknologi kan identifisere opprinnelse, bruk og transaksjon. Når det gjelder ferdigheter, betyr økt automatisering at behovet for grunnleggende kognitive, fysiske og manuelle ferdigheter vil avta, mens etterspørselen etter avanserte digitale og sosiale ferdigheter vil øke.

  • et samlebegrep for en rekke teknologier og konsepter innen automatisering, prosessindustriell IT og produksjonsteknologier. Disruptive betalingsmodeller.

 

Disruptive betalingsmodeller

Betalingsmodellene vil være forskjellige i fremtiden. Snart vil vi se leverandører som skaper insentiver for å optimalisere energibruk ved for eksempel å fakturere etter formål, per løft eller kjørelengde. Å rette bruken av maskinene mot deres spesifikke mål gjør det lettere å beregne og optimalisere arbeidsplassen økonomisk. Det vil også gjøre det mulig for bedrifter å planlegge produksjonen mer presist for å møte markedets behov og redusere finansiell risiko.

Disruptive betalingsmodeller i kombinasjon med sirkulære løsninger vil være en forutsetning for å oppnå bærekraftmål. Vi vil ikke se én standard, men flere utleie- og leasingmodeller, som tar opp mer plass i fremtiden. Dermed blir markedet mer demokratisk ettersom flere aktører får tilgang til den nyeste teknologien og unngår mellomliggende gjeld og nedskrivninger over tid.

Capture25.PNG

 

Fra Produkter til Tjenester

Vi ser en overgang fra produktøkonomi til tjenesteøkonomi over hele verden. Utenfor produksjonsrelaterte utfordringer ser den tjenestebaserte sektoren bærekraft som en hygienefaktor og stiller ufravikelige krav til gjennomsiktighet og resultater.

 

”A trend we see in our industry is an increase in leasing models that can mean longer periods compared to today. In the last ten years, leasing has increased from a small part of our sales to 15%. The benefits become clear when you look at the total cost of  ownership.”
Alf Gunnar Karlgren, Vice President, Counterbalanced Container Handler Division, Kalmar

 

Capture24.PNG   Hva vil fremtiden bringe? Vi vet ikke – men vi har en god idé. Denne artikkelen har understreket viktigheten av at bedrifter begynner transformasjonen mot elektrisitet. Vi vet med sikkerhet at verden snart vil se veldig annerledes ut. For å bekjempe GHG-utslipp og motvirke klimaendringer, trenger vi modige bedrifter og ledere som er pionerer i utviklingen mot bærekraftig produksjon. Betydelige endringer i arbeidskultur og operasjoner er nødvendige for å møte fremtidens behov. Tiden er nå. Investeringene som gjøres i dag vil være avgjørende for de neste ti årene.