Home icon Kalmar Norway AS / Bærekraft / Ledelse / Forretningsetikk
Share: KALMAR.HE37.00

 

Overholdelse av etiske standarder og lover er utgangspunktet for alle handlinger og beslutninger hos Kalmar. Etisk opptreden er ansvaret til hver enkelt ansatt hos Kalmar og et krav til selskapets forretningspartnere. Ledelsens rolle er å sende et klart signal fra toppen og legge til rette for å skape strukturer som sikrer at risikoer knyttet til etterlevelse vurderes, kontrolleres og reduseres effektivt. Kalmar sin Etiske Retningslinjer er vårt viktigste verktøy for å sette og implementere en etisk bedriftskultur. Retningslinjene hjelper våre ansatte med å ta informerte beslutninger og finne mer informasjon når de er i tvil.

Kalmar har et solid risikobasert Ethics and Compliance-program, som fokuserer på å forhindre, oppdage og svare på potensielt misligheter, og sikrer at relaterte risikoer håndteres effektivt og konsekvent gjennom hele organisasjonen. Ethics and Compliance (E&C)-teamet består av erfarne fagfolk som driver og overvåker det overordnede E&C-programmet, gjennomfører regelmessige E&C-risikovurderinger, administrerer SpeakUp-kanalene og sørger for at innrapporterte bekymringer håndteres uavhengig, raskt og profesjonelt, overvåker Kalmar sine tredjeparts- og eksportkontrollprogrammer, og gir E&C-veiledning og støtte til hele organisasjonen.

  • Forebygge - Utdanne Kalmar-ansatte om E&C-policyer og lover, bygge en kultur for integritet og respekt innen Kalmar-organisasjonen, veilede ledere og ansatte gjennom E&C-utfordringer, bygge og overvåke effektive kontroller mot svindel og annen misligheter.
  • Oppdage - Administrere Kalmar sin konfidensielle SpeakUp-rapporteringskanal tilgjengelig for kolleger og partnere, profesjonelt gjennomføre og overvåke E&C-undersøkelser av identifiserte bekymringer, overvåke kjernekontroller for potensielt misligheter.
  • Svare - Sikre at Kalmar responderer raskt og passende når det er bekreftet misligheter eller kritiske hull i kontrollsystemene.

Ethics and Compliance-teamet støtter selskapets divisjoner med proaktiv rådgivning, informasjon og opplæring, og gjennomfører interne undersøkelser. Gjennom obligatoriske e-læringskurs om Etiske Retningslinjer trener Kalmar sine ansatte i etikk- og etterlevelsesrelaterte emner og gir øvelser og eksempler som hjelper ansatte med etiske dilemmaer. Opplæringen i Etiske Retningslinjer inkluderer alltid innhold om anti-korrupsjon og anti-bestikkelser.

Kalmar fremmer en "speak-up"-kultur, og selskapet oppfordrer sine ansatte til å åpent ta opp og diskutere spørsmål og bekymringer knyttet til etterlevelse, samt å søke veiledning. Kalmar-ansatte kan rapportere sine bekymringer og potensielle misligheter gjennom flere kanaler, som inkluderer:

  • Diskutere direkte med nærmeste leder (primær kanal for ansatte)

  • Informere HR eller Ethics and Compliance

Kalmar sin SpeakUp-linje er en ekstern rapporteringskanal som er tilgjengelig for alle som ønsker å rapportere mistanke om misligheter på en trygg og konfidensiell måte. Dette er et tidlig varslingssystem for Kalmar som gir selskapet mulighet til å respondere på potensielle problemer, redusere risiko og bygge tillit både internt og eksternt i organisasjonen. Tilgang til SpeakUp-linjen for å sende inn en rapport kan gjøres på

https://kalmar.speakup.report/global

Alle mistenkte misligheter, inkludert saker relatert til korrupsjon og bestikkelser, vil bli gjennomgått og potensielt etterforsket etter vurdering fra Kalmar sin Etikk- og Etterlevelsesavdeling. Kalmar sitt SpeakUp-system gjør det mulig å rapportere bekymringer på en konfidensiell måte og, der lovgivningen tillater det, også anonymt for de som ønsker å være anonyme.

I bekreftede saker med misligheter, blir Ethics & Compliance-avdelingen enige med relevante ledelsesmedlemmer om passende korrigerende tiltak, som for eksempel forbedrede kontroller, opplæring, disiplinære tiltak eller avslutning av tredjepartsrelasjoner. De passende og tilstrekkelige remediene fastsettes basert på detaljene i saken, behovene til de berørte personene og lokal lovgivning. Kalmar sin ledergruppe diskuterer etterlevelse og vurderer behovet for rettende og/eller korrigerende tiltak under de bimonthly Code of Conduct-panelene som ledes av leder for Ethics & Compliance.

 

Tredjepartsrisikoer

Kalmar sitt robuste tredjepartsforretningspartnerprogram sikrer at alle partnere blir grundig vurdert og håndtert på en risikobasert måte. Salgspartnere som forhandlere, distributører og agenter er underlagt ekstra onboarding-kontroller og tilsyn for å sikre at de kun engasjeres for legitime forretningsformål. De gjennomgår strengere bakgrunnssjekker, ytterligere opplæring i etterlevelse og overvåking, og de inngår alltid samarbeid på en transparent måte ved å bruke Kalmar sine standardiserte forretningspartnerkontrakter.

 

Ledelsestilsyn

Kalmar sitt E&C-styringsmodell kobler E&C-teamet direkte til toppledelsen og Revisjons- og Risikostyringskomiteen i Styret, for å informere dem om tilstanden til E&C-programmet, eksisterende og fremvoksende etterlevelsesrisikoer, samt status for innrapporterte bekymringer og undersøkelser.

 

 

Kalmar Code of Conduct

Kalmar Code of Conduct - ENGLISH        

Kalmar Code of Conduct - FINNISH

Kalmar Code of Conduct - ARABIC 

Kalmar Code of Conduct - BULGARIAN

Kalmar Code of Conduct - CHINESE simplified

Kalmar Code of Conduct - DANISH

Kalmar Code of Conduct - DUTCH

Kalmar Code of Conduct - FRENCH

Kalmar Code of Conduct - GERMAN

Kalmar Code of Conduct - GREEK

Kalmar Code of Conduct - ITALIAN

Kalmar Code of Conduct - JAPANESE

Kalmar Code of Conduct - KOREAN

Kalmar Code of Conduct - MALAY

Kalmar Code of Conduct - NORWEGIAN

Kalmar Code of Conduct - POLISH

Kalmar Code of Conduct - PORTUGUESE

Kalmar Code of Conduct - RUSSIAN 

Kalmar Code of Conduct - SPANISH

Kalmar Code of Conduct - SWEDISH