Ståldivisjonen til Voestalpine Group er en produsent av høykvalitets stålprodukter for kunder inkludert bilprodusenter og komponentleverandører, hvitevarer og maskinteknikk, og olje- og gassindustrien samt fornybarsektoren.

Med rundt 11 000 ansatte, er det den globale markedslederen innen tung plate for sofistikerte applikasjoner og komplekse foringsrør for store turbiner.

Logistik Service (LogServ) sørger for transport på stedet for Voestalpines stålfabrikk i byen Linz i det nordlige Østerrike. Selskapet har en flåte på 220 enheter, inkludert 70 spesial- og tunge kjøretøyer, 30 lokomotiver og 120 tilhengere som brukes til å transportere stålplater og spoler.

LogServ hadde brukt Kalmar reachstackere siden 2012 og hadde tre DRF450-65A5X-maskiner, hvorav den første hadde klokket mer enn 18 000 driftstimer og kjørt nesten kontinuerlig i fireskiftsdrift fra dag én.

På grunn av et produksjonsskifte på stedet, krevde Voestalpine Steel en ny reachstacker som kunne håndtere plater 2200 mm brede - 400 mm bredere enn den forrige standardbredden. Maskinen måtte også kunne operere i temperaturer på opptil 700 grader rundt masovnene og tåle værvariasjoner fra -20°C til +35°C i et ekstremt støvete driftsmiljø. De varme dekkene håndteres med hydrauliske gripere, i temperaturer opp til 700°C. Ved lavere temperaturer under 400°C håndteres plater av en magnet.

“Kalmar har bevist at de har kompetanse til å tilpasse sine industrielle reachstackere slik at prosesser som går utover standardkrav kan utføres.”

I tillegg til å opprettholde eksisterende høye nivåer av maskintilgjengelighet og pålitelighet, var ledelsen også ute etter å forbedre den generelle operatøropplevelsen, så enkel betjening og førerkomfort var nøkkelfaktorer i beslutningsprosessen.

Den valgte løsningen ble en Kalmar Gloria DRG540-65A5X med redskapsbærer som kan håndtere plater på opptil 54 tonn. Maskinen var utstyrt med både griper- og magnetfester som enkelt kan byttes for å håndtere de større dekkene ved forskjellige temperaturer.

"Vi var veldig fornøyde med ytelsen til våre tidligere Kalmar Reachstackers, og derfor dro vi til Kalmar da vi trengte en fjerde spesialmaskin," forklarer Markus Jaksch, kjøretøysjef for LogServ. "Kalmar har bevist at de har kompetanse til å tilpasse sine industrielle reachstackere slik at prosesser som går utover standardkrav kan utføres."

“Denne maskinen er bygget for sjåføren.”

Kjøretøyledelsen har observert at skuebrillene på servicepunktet gjør maskinvedlikehold enklere og sikrere ved at operatørene umiddelbart kan se om det er nødvendig å gjøre noe under den daglige inspeksjonen.

"Kalmar har vist sin evne til å tilpasse produktene sine for å møte vårt utfordrende driftsmiljø," legger Markus Schinko, daglig leder LogServ til.

DRG540-65A5X var også utstyrt med Kalmars EGO-kabin med ergonomisk utformet interiør og kontroller.

"Denne maskinen er designet for sjåføren," sier sjåføren Thomas Brokasch. "Den er mer komfortabel med klimaanlegg og tilleggsvarme, og den utmerkede sikten hele veien og brukervennlige kontroller - spesielt joysticken - gjør at den håndterer veldig bra."