Kontakt oss
Kontakt oss

Kalmar DCG gaffeltrucker øker produktiviteten i svensk sagbruk

"Denne maskinen forbruker mindre enn alle våre tidligere gaffeltrucker. Jeg vil anta at forskjellen ligger på rundt to til tre liter per time, og det er en svært stor besparelse". Michael Dahlberg, truckfører.

Løsningen Material handling

Kalmar DCG gaffeltrucker øker produktiviteten, reduserer drivstofforbruket og gir et bedre arbeidsmiljø for truckførerne hos AB Hilmer Andersson, Sverige.

 

Navn:

AB Hilmer Andersson

 

Total produksjon:

140 000 m3 tømmer/

Sted:

åmotfors, Värmland i Sverige

 

 

90 000 m3 bearbeidet tømmer

Ansatte:

50

 

 

 

 

Sagbruk øker produktiviteten med Kalmar DCG gaffeltrucker

Oppgaven

Kostnadsanalyser samtidig som man optimaliserer effektivitet og produktivitet, er avgjørende for ethvert moderne sagbruk. Hos AB Hilmer Andersson blir hver planke-/tømmerstabel flyttet minst sju ganger før de transporteres. 100 000 planke/tømmerstabler som flyttes sju ganger per år, blir 700 000 løft. "For oss er effektivitet og pålitelighet svært viktig. Vi har ikke råd til havarier. Maskinene må alltid være i gang" sier Nils Andersson.

Løsningen

AB Hilmer Andersson investerte i fem Kalmar DCG140-6 gaffeltrucker utstyrt med den nyeste generasjonen med Stage IIIB-motorer for lavere drivstofforbruk. Det hydrauliske systemet bruker variable pumper under tunge løft, dermed begrenses den energibruken til selve løftet. Du kan også angi hvilemodus for gaffeltrucken, og den utløses etter fem minutters tomgang. Den nyskapende, nye EGO førerhytten er mer komfortabel for føreren og øker produktiviteten.

Resultatet

"Drivstofforbruket er mye lavere sammenlignet med våre tidligere trucker" sier Nils Andersson om besparelsene fra disse gaffeltruckene. Selskapet anslår at de har spart omtrent to til tre liter per time. Den omvendte kjøleviften (ekstrautstyr) forlenger motorens levetid ved at skadelige støvpartikler som ellers ville tettet filtrene, blåses ut. "Denne reduserte motorbelastningen vil spare oss for mye nedetid og vedlikeholdskostnader" sier truckfører Michael Dahlberg.