Vår virksomhet påvirker mennesker i alle deler av vår verdikjede: selskapets ansatte, leverandøransatte, samt operatører av selskapets utstyr, som vanligvis er kundens ansatte. Som angitt i vår Code of Conduct, er vi forpliktet til å respektere menneskerettighetene til alle i våre operasjoner og vår verdikjede.
Vi er forpliktet til kontinuerlig å forbedre vår prosess for menneskerettighetsvurdering ved å identifisere, adressere og rette opp negative påvirkninger på mennesker. Menneskerettighetsrisikoer knyttet til vår egen arbeidsstyrke håndteres med retningslinjer, prosesser og oppfølgingsverktøy relatert til sikkerhet og menneskelige ressurser. Våre mest betydelige menneskerettighetsrisikoer finnes imidlertid i vår leverandørkjede på grunn av dens kompleksitet og globale rekkevidde.
Vi har strenge krav til våre leverandører og andre forretningspartnere på temaer som helse og sikkerhet og forbud mot tvangsarbeid. Vår leverandørgodkjenningsprosess følger en risikobasert tilnærming, der nye leverandører må oppfylle forhåndskrav og bestå en revisjon gjennomført av Kalmar. Samtidig er det viktig å forstå hvor vi kan styrke våre positive virkninger på menneskerettigheter.
I løpet av 2024 startet Kalmar sitt arbeid med menneskerettighetsvurdering som et selvstendig selskap, ved å gjennomføre sin første vurdering av menneskerettighetsinnvirkning. Vurderingen, som dekket Kalmars verdikjede og fulgte rammeverket for FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGPs), identifiserte påvirkninger forårsaket av selskapet; påvirkninger som selskapet bidrar til; og påvirkninger som er direkte knyttet til selskapets operasjoner, produkter eller tjenester gjennom forretningsforhold. Ved gjennomføringen av vurderingen tok Kalmar hensyn til ulike datakilder, inkludert:
Høyrisikoindustrier
Høyrisiko geografiske områder
Rapporter fra SpeakUp-linjen
Revisjonsrapporter (ISO 45001)
Intern tredjeparts risikovurdering
Helse- og sikkerhetsulykker
Informasjon fra leverandørrevisjoner på stedet
Analyse av egne operasjoner og leverandørkjede
Intervjuer med egne ansatte, leverandørens ansatte, tredjeparts ansatte og kundens ansatte
Vurderingen ble gjennomført i samarbeid med viktige interne funksjoner som Sourcing, Human Resources, Ethics and Compliance, Sales and Dealer Management. De identifiserte påvirkningene belyste hvor Kalmar må fokusere sitt arbeid med menneskerettighetsvurdering.
Den norske åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022. I henhold til denne loven er selskaper pålagt å:
Etablere og gjennomføre en menneskerettighetsvurderingsprosess i sine egne forretningsoperasjoner og verdikjeder;
Offentliggjøre informasjon om sin vurderingsprosess, inkludert tiltak som er iverksatt og identifiserte påvirkninger.
Være lydhør for forespørsler om informasjon fra allmennheten angående hvordan de håndterer faktiske eller potensielle menneskerettighetsspørsmål innenfor sin organisasjon og leverandørkjede.
For å lære mer om vurderingsprosessen til våre norske datterselskaper,
Hvis du ønsker å sende inn en offisiell forespørsel om informasjon i samsvar med kravene i åpenhetsloven, vennligst bruk kontaktinformasjonen nedenfor.
Kalmar Norway AS: transparency.norge@kalmarglobal.com