Rederier, fartøy og terminalknutepunkter blir alle større, mens handelsmønstre opplever større svingninger. Alle disse faktorene driver etterspørselen etter automatisering i containerterminaler.

"Automasjon i en eller annen form er fremtiden for terminaler av alle typer når det gjelder kontinuerlig å forbedre effektiviteten, sikkerheten og bærekraften til deres operasjoner, sier Tomi Tuulkari, direktør for produktledelse i Kalmar.

Før nå har automatiseringsprosjekter vært sterkt tilpassede skreddersydde løsninger som er komplekse og tidkrevende å bygge, distribuere og vedlikeholde. Kalmar har vært en ledende stemme i diskusjonen om fremtidens retning for terminalautomatisering, og det klare budskapet er at leverandørene ikke kan gjøre dette alene – det må være en felles innsats..

Vi ønsker å øke hastigheten på utrullingen og forkorte oppstartstidene med et modulært, åpent automasjonssystem.

“Problemet med automasjonsprosjekter har vært at de prøver å finne opp hjulet på nytt nesten hver gang. Vi ønsker å fremskynde utrullingen og forkorte oppstartsledetider samt forenkle vedlikeholdet ved å introdusere et modulært, åpent automasjonssystem som vil gjøre industrien i stand til å bevege seg mot standardisering. Dette vil føre til lavere totale eierkostnader", sier han. 

Gjør det store bildet tydelig for kundene

Kalmar One vil harmonisere funksjonalitet uavhengig av automatiseringsnivå, utstyrstype eller driftsmodell kunden ønsker å implementere. Den gir et sett med vanlige byggeklosser som kundeapplikasjonen er bygget på.

"For øyeblikket, når kundene er rett ved starten av sin automasjonsreise, kan det være vanskelig for dem å se skogen for trærne - det som allerede er tilgjengelig som dekker deres behov," fremhever Tuulkari. "Med Kalmar One kan kundene velge og vrake produktene de ønsker å distribuere fra våre syv produktfamilier - som hver fokuserer på et sett med viktige aspekter ved terminalautomatisering. De samme funksjonene og produktene er tilgjengelige for kundene uavhengig av hvilke typer maskiner de har eller hvor avanserte de ønsker å være når det gjelder å automatisere driften, forklarer han.

På denne måten bringer Kalmar One klarhet i vårt automatiseringstilbud og gjør det enklere for Kalmar-kunder å velge akkurat den riktige kombinasjonen av automasjonssystemprodukter for deres individuelle applikasjoner.

Skalerbar, trinnvis automatisering for terminaler i alle størrelser

Kalmar One er bygget for skalerbar drift – både når det gjelder automatiseringsnivå og mengden utstyr eller antall automasjonsprodukter som er i bruk på terminalen.

"Vi gir veikartet for trinnvis automatisering og er her for å støtte gjennom terminalens levetid. Denne tilnærmingen gjør det mulig for terminaler å etablere et solid grunnlag for automatisering ved å utvikle seg i et tempo som passer deres virksomhet, sier Tuulkari.

Kunder kan legge til nye lag med intelligens til terminalen sin, fra prosessautomatiseringsfunksjoner og beveger seg mot fjernstyrte, halvautomatiske eller helautomatiserte bevegelser når og når det passer dem.

Kunder kan starte fra prosessautomatiseringsfunksjoner og bevege seg mot full automatisering når det passer dem. 

"Med denne tilnærmingen kan vi støtte alt fra terminaler med ett stykke manuelt utstyr helt opp til megastore terminaler med stor og kompleks automasjonsinfrastruktur," sier Tuulkari.

Kalmar One er en fullt støttet plattform for livet, noe som betyr at kundene kan stole på at systemet vil bli utviklet og støttet gjennom hele livssyklusen til deres operasjoner. «Vi har nesten 200 Kalmar-eksperter som kontinuerlig utvikler automatiseringssystemet. Dette betyr at vi tilbyr support og konsulenttjenester på stedet for å hjelpe kundene med å få mest mulig ut av løsningen deres, fortsetter han

.

Styrke ansatte og bygge en kunnskapsbase

Kalmar One styrker kundene ved å sette dem i førersetet når det kommer til å automatisere driften deres. Den standardiserte applikasjonsarkitekturen betyr at kundene vet nøyaktig hva de kjøper, og systemet vil også være enklere å distribuere.

«Fordi kundene vet hva de får og vi forstår hva vi tilbyr, vil prosjekter bli enklere, raskere og mer kostnadseffektive. Dessuten vil applikasjonene våre være mer pålitelige og enklere å distribuere fordi mye av den velprøvde kodebasen brukes om og om igjen, forklarer Tuulkari.

Med Kalmar One brukes de samme automatiseringssystemproduktene for å gi samme funksjonalitet og prosesser til ulike applikasjoner. Dette betyr at Kalmar One-produkter kan distribueres i forskjellige terminaler med identiske brukerinteraksjoner, og teknikere over hele verden vil vite hvordan de skal bruke systemet. 

De samme produktene brukes til å gi de samme funksjonene og prosessene til forskjellige applikasjoner.

"Denne repeterbarheten vil hjelpe kundene med å bygge sin egen kunnskapsbase og en pool av kompetente eksperter som er i stand til å bruke deres ekspertise til feilsøking og uanstrengt distribusjon fra ett sted til et annet," fortsetter Tuulkari.

I hjertet av automatiseringssystemet er Kalmar Key-applikasjonsgrensesnittene. Disse applikasjons- og plattformnøklene gjør det mulig for kunder eller deres partnere å bygge utvidelser til sine Kalmar-applikasjoner og til og med introdusere nye automatiseringsapplikasjoner. På grunn av Kalmar Key har kundene full frihet til å velge hvem de jobber med, noe som hjelper dem å ta i bruk en smidig tilnærming for å videreutvikle egenskapene til utstyret og programvaren deres.

Redefinering av terminalautomatisering

Bevegelsen mot standardisering og åpenhet vil ikke skje uten at alle interessenter jobber sammen. Dette må være en ekte teaminnsats, og vi i Kalmar er glade for å være et ledende lys i å forme fremtidens retning for terminalautomatisering.

«Vi ønsker å redefinere automatisering med Kalmar One. Som bransjens første virkelig åpne og modulære automasjonssystem vil det gjøre det mulig for kunder å høste fruktene av Kalmars lange ekspertise innen automatisering og ta eierskap til sin egen automasjonsreise, avslutter Tuulkari.

.

Bli med i diskusjonen og bli en del av vårt åpne økosystem i vårt Kalmar Key Partner Forum – en "one-stop-shop" hvor utviklere, kunder og partnere kan komme sammen for å diskutere temaer knyttet til den generelle utviklingen av Kalmar One-tilbudet.