For nesten nøyaktig ett år siden annonserte Kalmar at hele tilbudet vil være tilgjengelig som elektrisk drevne versjoner innen 2021. Kalmar tilbyr nå også mellomstore elektriske gaffeltrucker drevet av litium-ion-batterier.

"Vår visjon er at vi innen 2021 kan tilby elektriske alternativer over hele linjen," sier Stefan Hultqvist, visepresident for gaffeltrucker i Kalmar.

Mens året 2021 kan virke som en dato av i fremtiden, er det faktisk under to år unna, noe som betyr at Kalmar nærmer seg målet.

"Våre gaffeltrucker er nesten der," sier Hultqvist.

Tre sentrale temaer

Kalmar har også kunngjort at øko-effektivitetsområdet dreier seg om tre temaer – energieffektivitet, systemeffektivitet og ressurseffektivitet – så det faktum at gaffeltrucker nå også har byttet til litium-ion-batteriet er ingen overraskelse.

"Vi har hatt blybatteriene i flere tiår," sier Hultqvist, "men vi anser Li-ion-batteriene som mer bærekraftige for nå og for fremtiden."

"I henhold til vår visjon vil ikke kjøretøyene våre bruke fossilt brensel, så det vil ikke være utslipp knyttet til drivstofforbruk," legger han til.

Li-ion-drevne gaffeltrucker sjekker alle boksene når det kommer til øko-effektivitet, og takket være kontinuerlig utvikling blir de bare bedre. For eksempel, mens Kalmar har tilbudt Li-ion batteridrevne gaffeltrucker siden 2016, hadde de første en kapasitet på ni tonn. I dag har de en kapasitet på 18 tonn.

«Vi måtte gjøre noe videre utviklingsarbeid og tilpasse batteristyringssystemet for kraftigere batterier. Nå holder de full kapasitet i 4000 sykluser.»

Selvfølgelig avgjør kundens behov om de velger blysyren til litiumionbatteriet eller ikke.

"Litiumbatteriet kan lades i støt i løpet av arbeidsdagen - på kaffe og lunsj og andre pauser i aktivitet - og ladestasjonen krever ikke spesifikke fasiliteter, noe som utgjør en stor forskjell i effektivitet og bekvemmelighet, men det krever også at kundens prosess inkluderer pauser, sier Hultqvist.

Fremtiden er drevet av litium-ion

Det er virksomheter hvor det kan være vanskelig å inkludere pauser, eller som kan ha investert i ulike typer ladestasjoner.

Men samtidig er det lett like mange fordeler ved å bytte til Li-ion-drevne gaffeltrucker, og ikke alle har med øko-effektivitet eller miljø å gjøre.

«Noen selskaper føler selvfølgelig miljøpresset. De kan ha en egen miljøpolitikk som presser dem fremover; det kan for eksempel være CO2-utslippslovgivning de må forholde seg til, og noen ønsker rett og slett å være i forkant av moderne innovasjon.

«Men for noen bedrifter er et godt arbeidsmiljø like viktig. Med de mindre og godt utformede batteriene får du en overlegen synlighet. De elektriske gaffeltruckene er stillegående, så støynivået går ned. De skaper også færre vibrasjoner og har en raskere akselerasjon, noe som gir føreren en mye mer behagelig og effektiv opplevelse, sier Hultqvist.

"Eltruckene er svært konkurransedyktige.”  

Et alternativ for noen kunder kan også være å erstatte sine dieseldrevne gaffeltrucker med elektriske i deler av prosessen, men ikke hele operasjonen.

Hultqvist erkjenner imidlertid Hultqvist at det er en omstilling for kunden. Og det er også den høyere innledende investeringen å vurdere.

«Det er en investering. De elektriske løsningene kommer til en høyere pris på grunn av at ettersom batterier og ladere er inkludert, betaler du på en måte for drivstoffet på forhånd. Men på den annen side får du en raskere, mer effektiv og mer stillegående gaffeltruck, understreker han.

"Og når du tar hensyn til drivstoffbesparelsene og batteriets livssykluskostnader med lavere vedlikeholdskostnader, er de elektriske gaffeltruckene svært konkurransedyktige."

"Nøkkelen for kundene våre er deres kjøresyklus. De sier ofte at lastebilene deres alltid er på farten, men når vi analyserer operasjonene deres litt dypere, har vi funnet muligheter til å lade batteriene. Vi kan hjelpe kundene våre med vår ekspertise, sier Hultqvist.

Spør du Hultqvist, er fremtiden åpenbart litium-ion-drevet.

"Tiden er inne. Markedet er klart, vi er klare, og brikkene faller på plass", avslutter han.